Lönehantering och löneadministration

Lön är ofta företagets viktigaste och största post. Lönehantering innefattar en hel del administrativt arbete samtidigt som det är viktigt att allt blir rätt. Lön är den del som alla anställda på ett företag alltid har rätt till enligt lag och något som är en viktig del i svensk lagstiftning. Utöver själva grundlönen i sig så tillkommer ofta även poster som förmåner, semesterersättning och sjuklön. Eftersom lön är en stor post med omfattande regelverk, vilket betyder stort ansvar, så kan företaget välja att antingen anställa en löneadministratör eller en lönekonsult som sköter den biten. Alternativet är att outsourca lönehanteringen till en Redovisningskonsult där kompetens inom området löneadministration finns.

Administration för lön

Många företag saknar en egen avdelning för löneadministration. Vi kan då hjälpa dig med era löner så dessa blir korrekt redovisade både till de anställda och till myndigheter. Eftersom lön är ett komplext område kräver det en hel del kunskap för att få löneadministrationen att bli rätt och flyta på. Och visst är personaladministration och lön en viktig del i företagandet. Båda kräver ofta helt olika kompetenser och kunskaper. Lön faller mer in under den ekonomiska delen i företaget då den genererar underlag till bokföringen, lönesumma och förmåner dessutom ska redovisas, samt arbetsgivaravgifter och källskatt. Vad är exempelvis en löneförmån och hur ska den beskattas? Det är frågor som en Redovisningskonsult har stor kunskap om.

Senaste nytt